Modellflyforum
09 September, 2010, 01:21:43 *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Nyheter: Velkommen til Modellflyforum.
Du må være registrert og innlogget for å se emner som bl.a. Videoer/bilder og Kjøp/Salg.

Hovedside   Hjelp Kalender Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Reversere servo ved å koble om ledningene???  (Lest 441 ganger)
jossiman
Ny
*

Honnør: 0

Vis profil E-post
« på: 21 Januar, 2010, 20:45:43 »

Heisann..
Driver å bygge flaps på flyet mitt..
Var å kjøpte hengsler og y-skjøt i stad.. men servoene går samme vei.. hvordan kobler jeg om for at den ene skal snu vei?
det er jo likestrøm (DC) så det er vel bare å bytte om + og -  ( rød og svart) Hæ?
eller??
Noen som kan hjelpe meg..?
Tør ikke ta sjansen på å rote til noe med den dyre mottakeren!  hehe..

Takker for svar!  Glad
Loggført
Himat
Junior
**

Honnør: 1

Vis profil
« Svar #1 på: 22 Januar, 2010, 16:56:22 »

Viss du mener å koble om ledningene i pluggen går det ikke. De tre ledningene er pluss, minus og signal. I servoen sitter en dekoder som styrer servomotoren. Bytter du om ledningen i pluggen brenner elektronikken i servoen opp.

Gamle analoge servoer kan reverseres ved å bytte om ledningene på motoren og på possisjonspotensiometeret. Litt fikkel, men mulig. (Har gjort det en gang.)

Det finnes noen enklere løsninger.
Viss jeg husker riktig har Futaba og JR motsatt rotasjonsrettning på servoene. Ulempen er at servoene ikke blir helt like. (En gang i tiden leverte noen produsenter to versjoner av samme servo med ulik rotasjonsrettning.)

Det finnes "servo reverserer" til å henge på servoledningen og diverse multifunksjon bokser for servotilpassing.

Mange nye digitale servoer er programerbare, kople til leverandørens programeringsboks og sett rotasjonsrettning, senter og endepunkt som du ønsker.

Loggført
sampaguita
Ny
*

Honnør: 0

Vis profil E-post
« Svar #2 på: 08 April, 2010, 21:24:37 »

Jeg tror det er best hvis du spør en tekniker eller noen som er eksperter i det. Ikke stol på kommentarer fordi noen var falske, og det kan bare ende opp i en katastrofe.
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!